Persbericht over huishoudelijk afval

Jost Group geeft antwoord: zaak huishoudelijk afval (vervolg), de feiten.

Bron: *

Wanneer de media eerder gepubliceerde en niet-geverifieerde artikelen puur en eenvoudig doorgeven, wordt het noodzakelijk voor de Jost Group om een ​​heldere lezing van de situatie te geven.

In oktober 2019 stond de Jost Group op gespannen voet met een klant, Mondial Services, dit met betrekking tot het transport van bouwafval. Na te hebben gereageerd op het verzoek van deze klant, realiseerden de chauffeurs van de Jost Group zich dat het geen bouwafval was maar huishoudelijk afval. Daarom werd een persbericht uitgegeven om de feiten te verduidelijken (https://www.jostgroup.com/actualites/actus/28577/).

RTL 5 minuten bracht de zaak weer tot leven in februari 2020 met nieuwe informatie (https://5minutes.rtl.lu/actu/frontieres/a/1457472.html).

In dit nieuwe opus blijken twee delen informatie tegen de Jost Group onjuist te zijn. Een lid van het burgercollectief "J'aime ma forêt" geeft aan dat hij een Jost Group-vrachtwagen op 20 december 2019 in Hayange heeft gezien. Dit is om twee redenen onwaarschijnlijk: ten eerste heeft de Jost Group op dat moment geen goederen in Hayange gelost voor de aannemer Mondial Services. Ten tweede heeft de Jost Group sinds 4 november 2019 - toen de Jost Group samenwerkte met wetshandhavingsinstanties om de verdachten te arresteren (zie persbericht)- geen verder transport voor Mondial Services meer uitgevoerd. Het is waar dat volgens de politie verschillende transportbedrijven in dit geval betrokken waren en slachtoffers waren, zoals te zien is op de foto in het artikel. Het is daarom mogelijk dat de truck deel uitmaakt van een ander bedrijf dan de Jost Group.

Vervolgens werd op 24 februari 2020 contact opgenomen met de Jost Group door een journaliste van Politico die een artikel over dit onderwerp wilde schrijven. Wij hebben al haar vragen beantwoord om de situatie te verduidelijken (https://www.politico.eu/article/french-border-town-struggle-deluge-illegal-trash-redange/).

Foutieve artikelen werden eerst doorgegeven door Het Laatste Nieuws, gebaseerd op de RTL 5 minuten en Politico-artikelen, gevolgd door Le Soir.

Voor de Jost Group zijn deze verwijzingen onnauwkeurig omdat het bedrijf nooit op de hoogte is geweest van de frauduleuze bedoelingen van Mondial Services tegen wie de Jost Group een civiele procedure heeft aangespannen in België en tegen twee managers, persoonlijk. Er loopt een onderzoek op het politiebureau van Thionville en het is waarschijnlijk dat het dossier is overhandigd aan het parket.

De logistiek van het afvaltransport wordt complexer en het is belangrijk voor de Jost Group om te voldoen aan het regelgevingskader en het milieu te beschermen tegen de schadelijke effecten van illegale stortplaatsen. De Jost Group betreurt deze acties en verontschuldigt zich nogmaals aan de mensen die door deze zaak zijn getroffen, maar voor de Jost Group ligt de verantwoordelijkheid volledig bij de vervuiler, Mondial Services.

Onze wens is om transparant te zijn voor alle belanghebbenden, inclusief de pers, maar het is onmogelijk om een ​​rigoureuze analyse van de feiten te vermijden en het spreekt voor zich dat we alle vooroordelen tegen Jost Group met betrekking tot deze situaties betreuren. We vragen daarom zo snel mogelijk een recht van antwoord.

* https://www.hln.be/nieuws/buitenland/dorpje-net-over-franse-grens-verzuipt-in-belgisch-illegaal-gedumpt- afval ~ a3613c8d/

Delen opLinkedIn
  • Persbericht over huishoudelijk afval